Sunday, September 14, 2008

Pengalaman pahit Nubhan


Oleh Wanda Idris
Foto Wahida Zainal



DIA mungkin tidak bergelar juara, hanya menduduki tempat ketiga pada pertandingan Akademi Fantasia musim ke-enam (AF6) lalu. Namun itulah merupakan satu-satunya pertandingan nyanyian yang dimasukinya dan berjaya pula ke tahap itu.

Lebih menarik, selepas keluar daripada akademi dan disunting menjadi artis Artistes United Records (AUR) dia mengecapi populariti mengalahkan juaranya, Stacy.

Tapi tahukah anda, Nubhan yang dikenali hari ini sebagai seorang penyanyi berbakat besar sebelum ini pernah melakukan pelbagai kerja.

Ini termasuklah mengutip telur ayam dan melakukan kerja kontrak untuk mencari duit poket bagi Nubhan meraikan sambutan Syawal.

“Itu antara kerja yang tak dapat saya lupakan. Ia bukan sahaja memenatkan malah saya pernah bekerja selama dua jam sahaja sebelum ‘cabut lari’,” kata Nubhan.

Menurut pemuda tinggi lampai yang mempunyai senyuman manis ini, dia bekerja kontrak selama hampir tiga minggu semata-mata untuk mencari wang poket semasa bulan Ramadan.

Dia melakukan pelbagai tugas termasuk membancuh simen dan mengecat rumah dengan bayaran upah sebanyak RM20 sehari.

“Punyalah penat. Bayangkan kerja kontrak dalam bulan puasa. Selain kerja kontrak, kerja kutip telur pun memeritkan. Kerja kutip telur saya lakukan selepas tamat persekolahan.

“Saya ikut kawan-kawan saya yang nak bekerja di ladang ternak ayam. Sudahlah busuk, rebannya pula panjang dan kita kena kutip sambil tundukkan badan. Kerja itu saya buat dua jam sahaja dan kemudian, saya dan kawan saya ‘lari,” ceritanya sambil ketawa.

Menurut Nubhan, selepas tamat persekolahan, banyak kerja lain yang dia lakukan termasuk bekerja membantu kakaknya di kantin sekolah. Dia juga pernah menjadi pembantu khidmat pelanggan di sebuah pasar raya sebelum bertukar kerja di sana sini termasuk di pusat tuisyen dan agensi pelancongan.

“Saya juga pernah cuba jadi pekerja pam minyak. Tapi selalunya semuanya tak bertahan. Masa itu budak-budak. Cuba cari kerja yang selesa dan selalunya sebulan dua sahaja saya kekal bekerja di satu-satu tempat,” katanya lagi.

Dan kerja terakhir yang dilakukan sebelum bergelar bintang AF adalah sebagai eksekutif di syarikat perbankan tetapi meletakkan jawatan selepas enam bulan bekerja semata-mata untuk menyertai AF6.

Nyata, pertaruhannya menjadi dan kini dia semakin dikenali walaupun bakatnya pernah diragui gara-gara suara ‘angsa’, gelaran yang diberikan pengetuanya, Ramli MS apabila nyanyiannya sumbang pada konsert mingguan.

Kini semakin popular dengan lagu hitsnya, Ada Untukmu, Nubhan mengakui menjadi artis merupakan kerjaya yang ingin dilakukan untuk masa depannya.

Justeru, kesempatan ditawarkan bernaung di bawah pengurusan Artistes United Records (AUR), milik Ning & Associates, sejak 16 Julai lalu, Nubhan mengakui tidak mahu mempersia-siakan peluang yang ada di depan mata.

“Ini peluang sekali seumur hidup. Bukan senang nak dapat dan bukan mudah pula memilih label terbaik.

“Tapi saya bertuah dan ia juga merupakan satu kepercayaan yang tidak boleh ditolak dan dipersia-siakan,” ujarnya.

Mahu mencontohi kejayaan bosnya, Ning baizura, Nubhan yang kini dalam proses pembikinan album perdananya mengakui bukan jalan mudah untuk bergelar artis popular.

Berjanji akan bekerja kuat untuk bergelar artis berwibawa, kini Nubhan juga sedang memantapkan skil vokal dan imejnya.

Kerana itulah, kata Nubhan, elaun yang diberikan selama tiga bulan terperap di akademi, digunakan untuk membina imej diri selain memberi sebahagian lagi kepada kedua-dua ibu bapa di kampung.

“Mungkin ketika ini saya masih belum begitu serius dalam kerja-kerja pembikinan album namun ketika inilah masa terbaik untuk menjalani latihan vokal dan persembahan.

“Ia menjadi aspek yang penting untuk menjadi artis yang berjaya seperti Kak Ning dan saya memang banyak belajar tentangnya daripada Kak Ning,” ujar Nubhan lagi.

Mengakui jalannya dalam bidang seni masih jauh, Nubhan juga bersedia melakukan beberapa perubahan terutama daripada segi sikapnya yang menjadi bualan ramai.

Dianggap tidak profesional, tidak peka pada majlis dan sebagainya adalah antara lontaran gosip yang kini mengena Nubhan.

Namun tidak mahu melatah, Nubhan mengakui, dia kini belajar untuk mengatasi sikap-sikap lurus bendulnya yang menjadi bualan ramai.

‘Blur’, menjadi antara perkataan yang dilontarkan kepada Nubhan dan tegas Nubhan, itulah perkara yang mahu dikikisnya apabila mula bergelar atas di pentas seni terbuka.

Mengakui tidak suka mengambil kisah hal sekelilingnya dengan alasan tidak mahu membebani otaknya dengan perkara remeh temeh, Nubhan akur bahawa untuk menjadi popular dan mengukuhkan nama di bidang seni perlu mengubah sikap yang satu ini.


Dipetik dari Pancaindera (Mingguan Malaysia)

8 comments:

ilah91 said...

heran ke apa orang cakap? tapi kenalah heran kan, nnti org ckp2 lagi. haha. kerja apa2pun dulu tak kesahkan, haha... sekarang dah maju sangat. teruskan lagi..
ilah bangga jadi peminat artis mcm nubhan. ^-^

Anis Hayati said...

betul kata ilah tu...
kami semua bangga jd peminat nubhan

UcU mAnjA said...

dalam kehidupan ni kalau tak susah tak seronok life ni, tapi bila dah senang jangan sekali lupa waktu kita susah dulu...

(mula dia cerita pengalaman dia kutip telur tu, memang kelakar ok!!, tak sangka dia share gan semua akhirnya!!! cayalah Nubh!!!)

erin_aida said...

hehehe...kan kak ucu...x sangka nubhan share citer dye...tp, nubh mmg bg0s coz dye x malu nk citer pengalaman dye 2 kat org laen....jarang la leh jumpe artis cam2....huhuhu.....
tp...yg pling penting, nubh da berjaya skang...hikhik...soke2...=)

Anonymous said...

askum nubhan kami akn menyokong kejayaan nubhan...biarlah ape org nk kete..uwt peka suda hehehehe..nubhan cayalah...

UcU mAnjA said...

setuju erin,
dia tak hipokrit ok...
sebab dia jujur dengan life n kerjaya dia...

sebab tu peminat dia semua bole terima kan baik buruk sebelum serta sekarang!!

yang penting...
masa depan dia ok,
janji peminat dia stil sama sokong dia...harus!!!

+ iNaMoRaTa + said...

hai nubhan..suke awk sgt2..hee..
wish u luck and success alwayz..

ayu_whiskers said...

hai nubhan...gOOd luck in your career... biarkan ape orang nak kate... wat x tau je dah,ok?cayalah..