Monday, July 28, 2008

Anjakan terbaru Nubhan

Oleh AMIRUL ANNUAR ABIDIN

NUBHAN kini kian gigih menempa nama.



UNTUK menempa nama dalam industri hiburan yang penuh dengan pelbagai cabaran ini bukan sesuatu yang mudah.

Pelbagai perkara perlu dikorbankan dan dititikberatkan demi tuntutan keadaan yang senantiasa ada kalanya berada di luar kotak pemikiran.

Hakikat tersebut sememangnya diakui oleh pemenang tempat ketiga Akademi Fantasia 6, Ahmad Nubhan Ahamad yang kini semakin laris bak pisang goreng panas walaupun tidak menjadi juara dalam program realiti kegemaran ramai itu.

Biarpun baru setahun jagung bergelumang dalam industri seni, anak jati Negeri Sembilan ini pantas disunting oleh Artistes United Records (AUR) milik pelantun soprano popular, Ning Baizura selaku pengarah yang turut menempatkan dua anak didiknya sebelum ini iaitu Nikki dan Yanie.

Bakal melalui satu fasa pengurusan yang baru, Nubhan kini tidak menoleh ke belakang lagi dengan termeterainya kontrak 3 tahun melalui kolaborasi antara (AUR) bersama Maestro Talent and Management Sdn Bhd (Maestro).

Ketika ditanya dengan kredibilti Ning sebagai pelantun bertaraf diva apakah tidak memberikan tekanan kepada dirinya, Nubhan menjelaskan, bahawa untuk melakukan sesuatu perkara pada permulaannya bukan mudah.

Semuanya bermula daripada pihak Maestro.

“Bagi saya, bukan senang untuk memulakan sesuatu perkara yang tanpa usaha, kerana itu saya menjadikan peluang keemasan ini sebagai platform untuk saya melakukan yang terbaik.

“Dimarahi itu adalah perkara biasa, tidak salah jika saya kata itu adalah adat yang perlu dilalui oleh bakat baru seperti saya,” jelas Nubhan ketika diminta mengulas mengenai disiplin dan pengalaman baru yang dilaluinya bersama pengursan AUR.

Rancak meneruskan bicara, Nubhan berkata, dia kini giat menjalankan sesi latihan vokal dan pihak AUR juga katanya, turut memberi tumpuan kepada imej yang lebih bersesuaian dengan jejaka berusia 22 tahun ini.

“Sekarang ini saya sudah mula menjalani latihan vokal demi untuk memantapkan lagi persembahan.

“Untuk album pula masih lagi dalam perancangan dan saya semestinya saya akan menumpukan latihan dari segi vokal bagi menghasilkan nada suara yang lebih baik,” kata Nubhan ketika ditemui dalam sesi majlis sepetang bersama Nubhan di Bora Ombak, Ampang, Kuala Lumpur baru-baru ini.


Penubuhan kelab peminat

Bercerita pula tentang penubuhan kelab peminat, kata Nubhan, Objektifnya adalah untuk para peminat memberikan sokongan kepada dirinya dan menjalinkan hubungan dengan lebih Hadir sama di majlis mesra bersama peminat.

“Alhamdulillah, macam kelab-kelab peminat yang lain, ditubuhkan adalah untuk memberi semangat dan sokongan kepada artis itu,” jelasnya lagi.

Ketika ditanya tentang tema warna oren yang digunakan dalam kelab peminatnya yang sebelum ini turut digunakan oleh rakan senior seperjuangannya Zahid, apakah nanti Nubhan tidak takut akan dituduh menjadi peniru warna tema yang telah digunakan oleh Zahid.

“Bercakap tentang warna oren ini, saya rasa, suka warna oren kerana itulah saya memilih oren sebagai warna tema untuk kelab peminat saya,” kata Nubhan.


Dipetik dari Utusan Malaysia

1 comment:

Anis Hayati said...

Tahniah Nubhan..
semoga Nubhan akan menjadi artis yang sentiasa down to earth mcm skrg..